Sanat ile İlgilenenlerin Mutlaka Sahip Olması Gereken 10 Sanat Tarihi Kitabı

1. Sanat 101

Sanat 101, sıkıcı ayrıntılara ve uzayıp giden açıklamalara girmeden, Leonardo da Vinci ve El Greco’dan Pablo Picasso ve Andy Warhol’a dek dünyanın en büyük sanatçılarını ve başyapıtlarını keşfetmenizi sağlayacak bir bilgi dağarcığını sizlere kısa bölümler halinde sunuyor. Okuduklarınız sizi hem bilgi sahibi yapacak hem de şaşırtacak.

750 milyon dolar paha biçilen Mona Lisa’yı Paris’teki Louvre Müzesi’nden çalan hırsız 6 ay hapis cezasıyla paçayı kurtardı!
İlk çizgi film insanların mağaralarda yaşadığı devirde yapıldı!
Van Gogh’un bir yağlıboya tablosu 1990’da 80 milyon dolara satıldı!

Sanat 101 sayesinde, popüler sanat akımlarından ünlü eserlerin çarpıcı ayrıntılarına kadar bilgi sahibi olacak ve artık resim sergilerini ve müzeleri gezmekten daha çok hoşlanacaksınız.
(Tanıtım Bülteninden)

Yazar: Eric Grzymkowski
Sayfa Sayısı: 288
Satın Al

2. Sanat Kitabı

Bir şeyi sanat eseri yapan nedir? Eski Yunanlar ideal güzelliğe nasıl biçim verdi? Renk, ruhu doğrudan etkiler mi? Bu kitap 200’den fazla eser üzerinden önemli sanat hareketlerini, temalarını ve üsluplarını araştırarak bu soruları ve daha fazlasını inceliyor.

Sanat tarihinin ve teorisinin anlaşılmasını kolaylaştıran Sanat Kitabı dünyanın en büyük sanat eserlerinden örneklerle ve bunların arkasındaki düşünceleri açıklayan bilgilerle doludur. Tarihöncesi bereket figürlerinden çağdaş video enstalasyonlarına kadar dünya sanatına kusursuz bir giriş yapmanızı sağlar.

İster bir sanat öğrencisi olun ister galerileri, müzeleri gezen birisi, insanlığın ortak belleğindekilerin yanı sıra az bilinen sanat harikalarına ilişkin kışkırtıcı görüşler sizlere yeni ufuklar açacak.

(Tanıtım Bülteninden)

Yazar: Kolektif
Sayfa Sayısı: 352
Satın Al

3. Doğuda ve Batıda Kutsal Sanat

Kutsal sanat teriminin anlam ve manevî kullanımını sembolik içerigi ve metafizik ilkelere baglılıgı aracılıgıyla tanımlayan böylesine önemli bir çalısma, ancak Titus Burckhardt çapında bir ilim adamının elinden çıkabilirdi. Bu çalısmada Hinduizm, Hıristiyanlık, Islam, Budizm ve Taoizm sanatı sunulmustur. Bu geleneklerde sanatın kuralları sadece mevcut eserlerden çıkarılamaz; bilakis bu kurallar, temel metinler ve yasayan ustaların örnekligi ile de teyit edilmelidir.

Kutsal sanatın nihai amacı duyguları harekete geçirmek veya izlenimleri karsı tarafa aktarmak degildir; kutsal sanat bir semboldür ve bu bakımdan basit ve fıtrî araçları kullanır. Kutsal sanat isaret edici bir yapıdan ibarettir, gerçek objesi ifade edilemez. Kutsal sanat melekî bir kökene sahipse, bunun sebebi modellerinin biçim-üstü gerçeklikler yansıtmasıdır. Benzetmelerde yaratılısa –“Ilahi sanat”a– dayanmak ve onu kullanmak suretiyle, kutsal sanat âlemin sembolik tabiatını gösterir ve böylece insan ruhunu kaba ve geçici “olgular”a baglılıgından kurtarıp özgürlestirir.

(Tanıtım Bülteninden)

Yazar: Titus Burckhardt
Sayfa Sayısı: 200
Satın Al
4. 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar
Kübizm’den Gerçeküstücülüğe, Soyut Dışavurumculuktan Pop’a, Arazi Sanatı’ndan Performans’a ve Kimlik Sanatı’na 20. Yüzyıl Batı Sanatı, değişen dünyada yeni konulara yeni ifade biçimleri arayan sanatçıların ardı arkası kesilmeyen arayışlarıyla şekillenen bir yaratıcılık serüvenidir.Elinizdeki kitap, akımlar halinde gelişen bu serüvenin ana noktalarını içeren bir rehber olarak çağımız sanatına ayna tutuyor, yüz yıllık sürece yayılan dönemde birbirini kovalayan yeni oluşumların izini sürüyor.Her biri kendi dönemine damgasını vurmuş sanatsal akımları, onları bizzat yaşayanların yazdıklarından ve anlattıklarından yapılmış bir seçki eşliğinde okuyabileceğiniz kitapta, tarihe yansıyan sayfaların sanatçılarca doldurulmuş satır araları var:

Picasso ve Braque, Kübizmi nasıl keşfetti?

Fütüristler neden müzeleri yıkmak istiyordu?

Maleviç’in “Siyah Kare”si dönemin eleştirmenlerinin yazdığı gibi ‘sanatın sonu’muydu?

Marcel Duchamp neden sıradan bir pisuarı sergilemek istedi?

Chris Burden Performansları sırasında fiziksel dayanıklılığın sınırlarını mı araştırıyordu?

James Luna müzede neden kendini sergiledi?..
(Tanıtım Bülteninden)

Yazar: Ahu Antmen
Sayfa Sayısı: 336
Satın Al

5. Sanat Tarihi

Arka Kapak Yazısı (Tanıtım Bülteninden)

30.000 yıl öncesinden bugüne sanatçılar hangi eserleri verdiler, bu eserleri yaratırken hangi fikirlerle yola çıktılar, içerisinde yaşadıkları dönem onları nasıl yönlendirdi? Ressamlar, heykeltıraşlar, mimarlar hangi malzemeleri kullandılar, hangi teknikleri uyguladılar, hangi akımları temsil ettiler, hangi üslupları benimsediler?

Güzellik nedir? Eski Yunan mimari düzenleri nelerdir? Mona Lisa’yı böylesine büyük bir sanat eseri yapan şey nedir? Sıradan bir pisuar “sanat eseri” olarak görülebilir mi?

* Venüs’ün DoğuşuNedimelerAvignon’lu Kadınlar

* Willendorf VenüsüAgamemnon’un MaskesiDüşünen Adam

* Stonehenge, Selimiye Camii, Guggenheim Müzesi…

* Lascaux’nun meçhul ressamı, Leonardo da Vinci, Paul Gauguin…

* Barok, ekspresyonizm, sürrealizm…

A’dan Z’ye Sanat Tarihi görsel sanatlarla ilgili tüm bu konularda okuru aydınlatmayı başaran, kapsamlı bir çalışma.

Yazar: Madelynn Dickerson
Sayfa Sayısı: 360
Satın Al

6. Sanatın Tüm Öyküsü

Sanat eseri üretmemiş hiç bir toplum yoktur. İnsanlar için tasvir, süsleme, hikaye anlatıcılığı ve müzik, kuşların yuva yapabilmesi kadar doğaldır. Sanatın aldığı biçimler farklı zaman ve mekanlarda, toplumsal ve kültürel şartların etkisiyle kökten bir biçimde değişime uğramıştır.  Bu sanatsal çalışmaların kökensel amacı neydi ve onları bugün nasıl anlayabiliriz? Sanat neden tarihin belli dönemlerinde serpildi? Neden bazı sanat eserleri bu denli önemlidir?

Sanatın Tüm Öyküsü, sanatı ilkel toplumlardan beri dünya çapında yaşanan toplumsal ve kültürel gelişmeler bağlamına yerleştiren net ve doğrudan bir tarihsel panoramayla başlıyor. Kronolojik olarak düzenlenmiş bu  kitap sanatsal gelişmelerin izini dönemden döneme ve akımdan akıma sürüyor. Görsellerle desteklenen geniş kapsamlı metin, resimden heykele, kavramsal sanattan performans sanatına, sanatın tüm üsluplarını barındırıyor. Belli başlı sanatçıların  çalışma ve fikirlerinin ayrıntılı analizleri, bir sanatçının diğer sanatçıları nasıl etkilediğini ve çalışmalarıyla neye erişmeye çalıştığını ortaya koyuyor. Detaylı kültürel tarih cetveli ise tarihsel bağlamları aydınlığa kavuşturuyor.

Ayrıca bu kitapta her dönemin veya akımın tanımlayıcı özelliklerini somutlayan başyapıtlar detaylarına kadar analiz edilip vurgulanıyor. Renk kullanımından görsel metaforlara, teknik yeniliklerden kalıcı miraslara her şey açıklanıp size dünyaca ünlü başyapıtların anlamını yorumlama fırsatı sağlanıyor. Babür minyatürlerindeki karmaşıklık karşısında şaşırıp kalacak, 19.yüzyıl Japon baskılarının önemini öğrenecek; Seurat’ın olağanüstü La Grande Jatte serine ilham kaynağı olan renk teorilerinin ardındaki bilimi anlayacak ve Picasso’nun Avignonlu Kızlar eserinin kendi döneminde neden bir şok etkisi yarattığını keşfedeceksiniz.

En eski tarih öncesi yontulardan ve mağara resimlerinden beri insanlık yaratıcı etkisini kaydetme ihtiyacı hissetmiştir. Bugün, çizme, resmetme ve yontma isteği her zamankinden daha belirgin ve bize kim olduğumuzu, nasıl yaşadığımızı, hatırtlatmaya devam etmekte. Eğer sanatı seviyor ve daha iyi anlamak istiyorsanız Sanatın Tüm Öyküsü’nün sayfalarından başka bir yere bakmaya ihtiyacınız yok.

-Şimdiye kadar yayımlanmış en kolay anlaşılır dünya sanat tarihi kitabı 

-En bilinen eserlerin 1100’den fazla renkli illüstrasyonu 

-Resim ve heykelcilikten kavramsal sanata kadar bütün sanat türleri 

-Akıcı ve kolay okumaya elverişli sayfa tasarımı 

(Tanıtım Bülteninden)

Yazar: Stephen Farthing
Sayfa Sayısı: 576
Satın Al

7. Sanat Tarihinin Temel Kavramları

Klasik ve Barok sanat arasındaki temel farklar nedir? Sanatın farklı zamanlarda farklı kültürlerde sarmal biçiminde gelişmesinin temelini oluşturan bir kalıp model var mı? Aynı ressama ya da aynı resme tamamen farklı tepkiler vermemize ne yol açar?

Günümüzde klasik bir metin haline gelmiş olan, ilk kez 1920’li yılların başında Almanya’da yayımlanan Sanat Tarihinin Temel Kavramları’nda Heinrich Wöllflin, bu tür soruları yanıtlayacak bir dizi nesnel kriter sunuyor. Üslup, nitelik ve temsil şekli gibi unsurları karşıt beş kavram (Çizgisel-Gölgesel, Yüzey-Derinlik, Kapalı Biçim-Açık Biçim, Çokluk-Birlik/Bütünlük, Belirlilik-Belirsizlik) üzerinden ele alan yazar, heykeli ve mimariyi de derinlemesine inceleyerek altmış dört sanatçının eserlerinin çözümlemesini yapıyor. Botticelli, van Cleve, Dürer, Holbein, Brueghel, Bouts, Hals, Rembrandt, Velázquez, Tiziano, Vermeer ve daha pek çok önemli sanatçının ürettiği yaklaşık yüz elli görsel, okurun, Wöllflin’in sanat eleştirisi metodolojisini anlamasına yardımcı oluyor.

Hayalperest Yayınları’nın yeni çevirisiyle tekrar okurla buluşturduğu Sanat Tarihinin Temel Kavramları, sanat, sanat eleştirisi ve sanatın değerlendirilmesi konusunda yöntem araştırmaları yapanların sağlam temeller üzerinde ilerlemesini sağlıyor.
(Tanıtım Bülteninden)

Yazar: Heinrich Wölfflin
Sayfa Sayısı: 315
Satın Al

8. Antikçağ Sanat Tarihi

Bilimsel arkeolojinin ve sanat tarihinin kurucusu olarak görülen Winckelmann’ın başyapıtı olarak bilinen Antikçağ Sanat Tarihi, Mısır, Fenike, Pers ve Etrüsk sanatlarından söz ettikten sonra Grek ve Roma sanatına ayrılmış daha detaylı bölümlerle tamamlanıyor. Sanatların oluşmasında dış etkenlerin ve koşulların en önemli belirleyicilerden biri olduğunu ileri süren Winckelmann’ın bu başyapıtıyla, sanata ilgi duyan tüm okuyucuların sanatın tarihine doğru kendi yolculuklarını gerçekleştireceklerini düşünüyoruz.

“Winckelmann’ın ‘Antikçağ Sanat Tarihi’ yayımlandı. Bu eseri okumadan bir adım atmaya bile cesaret edemiyorum.”
G. E. Lessing

“Winckelmann, Yeni Dünya’yı henüz keşfetmemiş, ama sezgi dolu bir şekilde zihninde taşıyan Kolombus’a benziyor. İnsan bu eseri okuyunca bir şey öğrenmiyor, ama bir şey oluyor.”
J. W. von Goethe

Yazar: Johann Joachim Winckelmann
Sayfa Sayısı: 336
Satın Al
9. Topkapı Sarayı ve Türk-İslam Sanatları

Kemal Çığ, 70 yıllık hayatının 34 yılını Topkapı Sarayı’nda geçirmiş, Türkiye’nin yetiştirdiği büyük müzecilerden biridir. Çığ, Türkiye’de çağdaş müzeciliği olduğu kadar, Türkiye müzelerinin en büyük ve en önemlilerinden olan Topkapı Sarayı Müzesi’ni ve bu müzedeki Türk İslam sanatı eserlerini de çok iyi bilen sayılı müzecilerimizdendir.
Muazzez İlmiye Çığ: “25 Aralık 1983 tarihinde dünyaya gözlerini kapamış olan sevgili eşim Kemal Çığ, bu kitaptaki yazıları, Topkapı Sarayı Müzesi’ne atandığı 1944 yılı ile Müdür olarak emekli olduğu 1978 yılları arasında yazdı. Onları yazmaya başladığı zamanlar üniversitelerde henüz sanat tarihi bölümleri açılmamıştı; ne sanattan ne de Türk sanatından haberimiz vardı… Son yıllarda sanat tarihi üzerinde çalışanlardan ‘Neden Kemal Çığ’ın Topkapı Sarayı’nı ve saraydaki Türk-İslam eserlerini tanıtan çalışmalarını kitaplaştırmıyorsunuz?’ sorularıyla karşılaştım. Birkaç sanat tarihi kürsüsü başkanının da aynı yönde görüş belirtmesi ve Kaynak Yayınları’nın da bu işe olumlu bakması üzerine, elinizdeki eser ortaya çıktı.”

Kitapta yer alan bazı konu başlıkları şunlardır:
Fatih, Topkapı Sarayı’nı niçin yaptırdı?
Hazreti Osman’ın Kur’an’ı
Vahdettin’in firarından sonra Hazine Dairesi’nde yaşananlar?
Topkapı Sarayı Hazine Dairesi’nde teşhir edilen Kaşıkçı Elması mı?

Yazar: Kemal Çağ
Sayfa Sayısı: 272
Satın Al
10. Sanat Tarihi Nasıl Yazılır?
“…Sanat tarihi size farklı düşünmeyi öğretir. İlginç sorular sormayı, yerleşik yanıtları ve geleneksel aklı reddetmeyi, yüzeylerin ve açık görüntülerin ötesine bakmayı, nüansları görmeyi öğretir. Görsel çözümleme ve eleştirel okumada yeteneklerinizi geliştirmeye yardımcı olur; nesnel savlar oluşturmanıza ve fikirlerinizi yazılı ve sözlü olarak etkileyici bir şekilde ifade etmenize destek olur… Sanat tarihi geçmişe eşsiz bir kapı açar. Çünkü tarih yalnızca belge, metin ve sözcüklerle anlatılamaz. İnsan yaşamı kısadır, ancak insanın yaptıkları kalıcıdır ve bunlar bize geçmiş hayatların neye benzediği hakkında bir fikir verir… İnsan yaratıcılığının büyük bir örneğini görmek, mutluluk, öfke veya üzüntüye kapılmak sizi şaşırtır. Bir taş yüzeyindeki keski işaretinde veya bir dokumanın ilmeğinde sanatçının elinin izini sürerken, onun taşıdığı insanlık duygusunu yüreğinizde hissedersiniz…”
-Anne D’Alleva-Anne D’Alleva; “sanat nedir”, “sanat tarihi nedir”, “sanat tarihinin diğer disiplinlerle ilişkisi nedir”, “sanat tarihçileri ne iş yaparlar” “hangi yöntemleri kullanırlar” gibi sorulardan yola çıkarak, başta sanat tarihi öğrencileri olmak üzere, sanatla ilgilenen herkese mükemmel bir başucu kitabı sunuyor. Sanatı yorumlamanın, bir sav geliştirmenin, sanatçıları ve sanat yapıtlarını incelemenin sanat tarihi disiplini çerçevesinde nasıl gerçekleştirildiğini anlatan kitap, samimi ve akıcı üslubuyla okuyucunun sanat tarihi dersine heyecanla yaklaşmasını sağlıyor. Kitap aynı zamanda, sanat tarihi sınavlarında başarılı olmak ve sanat tarihi ödevleri hazırlamak için son derece kullanışlı öneriler geliştiriyor, taktikler sunuyor. Biçimsel çözümleme ve bağlamsal çözümleme olmak üzere iki temel sanat tarihi yöntemi sunan kitap, bu yöntemlerin derslerdeki tartışmalarda ve sanat tarihi ödevlerinde nasıl kullanılabileceğini anlatıyor. Sanat tarihi ödevi yazmanın zorluklarını, bir metnin zayıf ve güçlü yönlerini gerçek örneklerden yola çıkarak anlatan D’Alleva, yazma sürecini adım adım tanımlıyor. Sanat tarihini kendi tarihsel bağlamı içinde çok çarpıcı bir şekilde ele alan kitap, özellikle bu disiplinde kariyer yapmayı düşünenlere çok yararlı ve kullanışlı bir kılavuz oluşturuyor.Connecticut Üniversitesi’nin Sanat Tarihi ve Kadın Araştırmaları Bölümü’nde doçent olan Anne D’Alleva, aynı zamanda Pasifik Adaları’nın Sanatı ve Sanat Tarihi Kuramları ve Yöntemleri kitaplarının yazarıdır.
(Tanıtım Bülteninden)

Yazar: Anne D’Alleva
Sayfa Sayısı: 184
Satın Al

PaylaşShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrEmail this to someone

Bir cevap yazın